O projektuProjektové aktivityAktualityFotogalerieOdkazyKontakt

Úvod

Integrovaný program ZAVÁDĚNÍ PROJEKTOVÉHO ŘÍZENÍ NA VYSOKÉ ŠKOLY V ČESKÉ REPUBLICE je realizován Akademickým centrem studentských aktivit v úzké spolupráci s Janáčkovou akademií múzických umění v Brně a za částečné podpory Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR.

.

Jeho hlavním cílem je rozšířit a zkvalitnit výuku projektového řízení na vysokých školách v České republice, a tím zvýšit uplatnitelnost studentů - absolventů VŠ na trhu práce. Program je koncipován na období let 2006 - 2012.

.

Východiska

Projektové řízení patří ve světě, a to především západním, ke standardnímu způsobu práce úspěšných firem, jejichž management považuje znalosti z této oblasti za nedílnou součást dovedností řídících i řadových pracovníků. Slouží jako efektivní a účinný nástroj při plánování a realizaci různých typů projektů, jimiž se rozumí případy, kdy je potřeba v plánovaném čase, s plánovanými náklady a při využití disponibilních zdrojů dosáhnout požadovaných cílů.

.

Pozice projektového řízení v České republice je oproti tomu nejistá a zdaleka neodpovídá nabízeným možnostem. Firmy a organizace projektového řízení příliš nevyužívají, výuka projektového managementu na středních a vysokých školách rovněž nepatří ke standardu. Přitom aplikovatelnost projektového řízení je velmi široká. Jeho metody jsou používány nejen v technických oborech (např. v oblasti informačních technologií či stavebnictví), s nimiž je projektové řízení v České republice nejčastěji spojováno, ale i v dalších oblastech. Hraje důležitou roli např. při řízení projektů financovaných z fondů Evropské unie, při organizování různých sportovních, kulturních či uměleckých akcí a tak podobně.

.

Projektové řízení zahrnuje celou řadu znalostí a dovedností potřebných pro uplatnění na současném trhu práce, jako jsou schopnost komunikace a prezentace vlastních myšlenek, názorů, schopnost týmové spolupráce a plánování, flexibilita. Těchto dovedností se bohužel většině českých studentů, ač teoreticky velmi dobře vybavených, nedostává /viz závěry celostátní studentské konference „Současná úloha a postavení studentů na vysokých školách 2002. Vazba vysokých škol na absolventy a zaměstnavatele", Brno 2002/. Komplexně zvládnutá znalost projektového řízení však tyto nedostatky plně pokrývá.

.

Cíle a cílové skupiny projektu

Hlavním cílem projektu je rozšířit a zkvalitnit výuku projektového řízení na vysokých školách v České republice, a tím zvýšit uplatnitelnost studentů - absolventů VŠ na trhu práce. Projekt by měl rovněž vést ke zkvalitnění znalostí a pedagogických schopností akademických pracovníků vysokých škol v oblasti projektového řízení.

.

Projektové aktivity

Naplnění cílů projektu bude dosahováno realizací následujících aktivit.

V roce 2006:
  • byl proveden průzkum stávajícího stavu výuky projektového řízení na vybraných českých vysokých školách,
  • ve spolupráci s expertním týmem a na základě výsledků průzkumu byly vybrány okruhy znalostí projektového řízení vhodné k výuce na vysokých školách (dle standardů IPMA - International Project Management Association - nejstarší celosvětové asociace zabývající se projektovým řízením a sdružující jednotlivé národní organizace, která mimo jiné provádí mezinárodně uznávané certifikace projektových manažerů),
  • byla vypracována metodika výuky projektového řízení, kterou bude možné při zavádění na vysoké školy uzpůsobit s ohledem na individuální potřeby jednotlivých oborů,
  • vedle metodiky výuky byly rovněž připraveny výukové materiály a pomůcky pro snadnější prosazování, naplánování a zavedení nového či inovaci starého předmětu zaměřeného na projektové řízení na vysokých školách,
  • byla připravena koncepce vzdělávacího kursu pro pedagogy projektového řízení, ve kterém získají či zdokonalí své znalosti vdané oblasti a seznámí se smožnostmi jejich nasazení do výuky.
V letech 2007, 2008 a 2009:
  • na doporučení MŠMT ČR je projekt připravován pro podání v rámci nového programovacího období ESF,
  • jsou dopracovávány materiály připravené v roce 2006 (publikace, výukové materiály),
  • jsou sbírány kontakty na pracoviště, které by mohly z výstupů projektu těžit,
  • je poskytováno individuální poradenství v oblasti výuky projektového řízení,
  • je podporováno vzdělávání mladých lidí v projektovém řízení v rámci Skupiny mladých projektových manažerů .
V dalších letech realizace:
  • bude vytištěna publikace pro studenty a vydány podklady pro pedagogy,
  • bude připraven a realizován pilotní vzdělávací kurs pro akademické pracovníky VUT v Brně a JAMU v Brně zaměřený na výuku projektového řízení na vysokých školách (pedagogům budou poskytnuty výsledky zprvního roku projektu, tj. metodika výuky projektového řízení, výukové materiály a pomůcky, informační zdroje atp.),
  • na základě hodnocení pilotního kursu, připomínek a návrhů jeho účastníků bude doladěna obsahová náplň kursu a připravena jeho „nepilotní" verze,
  • absolventům pilotního kursu, kteří budou mít zájem, bude nabídnuto poradenství při implementaci získaných znalostí a postupů do výuky projektového řízení na své vysoké škole,
  • v neposlední řadě se budeme věnovat zvyšování prestiže projektového řízení mezi pedagogy a studenty českých vysokých škol, např. prostřednictvím WWW podpory, činnosti Skupiny mladých projektových manažerů v ČR působící pod ACSA, propagace na odborných konferencích, publikační činnosti atd.
  • bude připravený kurs zaměřený na výuku projektového řízení nabídnut pedagogům ostatních vysokých škol v České republice, a to včetně vytvořené metodiky výuky, výukových materiálů a pomůcek,
  • nadále bude poskytováno poradenství zájemcům z řad pedagogů, kteří se rozhodnou inovovat či přímo zavádět projektové řízení do výuky na svých vysokých školách.