Na6O projektuNejzajímavější výsledkyPodrobné výsledkyAktualityKontaktFotogalerie

Metodologie šetření

 

Národní dotazníkové šetření studentů a studentek zjišťovalo stav vybraných oblastí, které se týkají studia na vysoké škole. Sběr dat byl rozdělen na elektronický a osobní. Elektronický sběr dat nemůžeme považovat za reprezentativní, protože se jednalo o samovýběr studentů a studentek do vzorku (každý podle svého uvážení, informovanosti a chuti buď elektronický dotazník vyplnil, nebo nikoliv). Osobní sběr dat byl naopak proveden tak, aby soubor dotazovaných studentů a studentek reprezentoval všechny studující na dané fakultě a jako celek reprezentoval populaci studentů a studentek vysokých škol v České republice. K výběru respondentů jsme použili vícestupňový náhodný výběr. Nejdříve jsme na každé fakultě náhodně zvolili minimálně dvě přednášky a na těchto vybraných přednáškách jsme dotazník předali všem přítomným studentům.

 

Elektronický sběr dat probíhal prostřednictvím webové stránky www.na6.cz. Zahájen byl 1. listopadu 2006, ukončen byl 15. března 2007. Zúčastnilo se jej 2 390 respondentů. Elektronického sběru se mohli jako respondenti zúčastnit všichni studenti českých vysokých škol. Pokud byli tito studující vybráni později do osobního šetření, byli požádáni, aby papírový dotazník již nevyplňovali.    

 

Osobní (papírový) sběr dat byl zahájen v prosinci 2006 a ukončen v polovině května 2007. Zúčastnilo se jej 14 212 respondentů. Celkový počet tazatelů (lidí, kteří na sběru dat spolupracovali s ACSA) na jednotlivých fakultách byl 29. Drtivá většina oslovených studentů na výzkumu participovala a neodmítla dotazník vyplnit. Každý vyplněný dotazník byl několikrát překontrolován a pomocí scanneru i speciálního softwaru byl za dozoru zaměstnance ACSA převeden do elektronické matice za účelem statistického zpracování.

 

Dotazníková data byla sbírána tak, aby vzorek, s nímž je v analýze pracováno, byl reprezentativní na populaci studentů a studentek v ČR.

 

Do šetření byly v úvodu projektu zařazeny všechny fakulty, které v době sběru dat existovaly v České republice, resp. jejich počet studentů byl dostatečný na to, aby zde provedený výzkum byl relevantní. Jednalo se o 123 fakult veřejných vysokých škol (v ČR bylo v roce 2006 celkem 24 veřejných vysokých škol, které měly studenty i v jiném než prvním ročníku). Dále byly zařazeny čtyři pracoviště státních vysokých škol[1] a pět soukromých vysokých škol[2]. Dohromady měl být sběr dat realizován na 132

pracovištích. Počet plánovaných zapojených fakult ukazuje následující tabulka:

 

tab1.png

 

Jednotlivé fakulty a pracoviště jsme podle počtu studujících rozdělili na tři kategorie: malé, střední a velké. Nejmenší vzorky studujících byly vybrány na malých fakultách. Nicméně bylo vždy zajištěno, aby velikost vzorku byla nejméně 50 až 70 studujících na těchto fakultách (studuje zde maximálně 500 studentů v prezenčním studiu).[3] Na středních fakultách (s počtem studentů 501 - 3000) se velikost vzorku pohybovala mezi 100 až 120 studujícími a na velkých fakultách (nad 3001 studentů) byla velikost vzorku 150 až 200 studujících. Ve všech případech se jednalo o vícestupňový náhodný výběr. Nejdříve byla náhodně vybrána přednáška a poté byli do vzorku zahrnuti všichni studenti a studentky, kteří byli přítomni na přednášce v době sběru dat. Každý student na dané fakultě měl stejnou pravděpodobnost, že bude vybrán do vzorku.

 

 


    

 

[1] V České republice existují dvě státní vysoké školy - Policejní akademie ČR, která nemá fakulty, a Univerzita obrany, která má tři fakulty.

 

    

[2] Soukromé vysoké školy byly vylosovány ze všech českých soukromých vysokých škol (existujících ke dni 1. 9. 2006).

 

    

[3] Při sběru dat se vycházelo se zákona velkých čísel. Obecně platí, že od počtu 50 respondentů se velmi rychle přiblížíme k populačnímu parametru (charakteristice, která nás zajímá a která je v základní populaci).