Na6O projektuNejzajímavější výsledkyPodrobné výsledkyAktualityKontaktFotogalerie

Sběr dat

IMG_1639_a.JPG           IMG_1771_a.jpg

Tazatelé, spolupracovníci ACSA (celkem se do sběru zapojilo 29 pracovníků z celé České republiky), na začátku obdrželi přesné instrukce, jak na přednáškách postupovat a které důležité informace respondentům a pedagogům sdělit.

Vedení fakult vysokých škol se ukázalo být přístupné sběru dat. V případě, že se vyskytly připomínky ze strany vedení škol ke sběru dat, tazatelé uspokojivě sběr dat zdůvodnili. Tazatelé, kteří sběr dat prováděli, považovali přístup pedagogů a studentů za přívětivý. Většinou se nesetkali se zamítavými reakcemi ke sběru dat.

 

Projektu se nakonec zúčastnilo celkem 129 pracovišť, jak ukazuje Tabulka 2. Na ostatních (třech) pracovištích se nepodařilo šetření uskutečnit, buď z příčin organizačních či z důvodu nesouhlasu vedení vysoké školy.

 

tab2.jpg

 

Na každé fakultě byla náhodně vybrána přednáška ze seznamu přednášek v akademickém roce 2006/2007. Na ní pak byli vybráni všichni přítomní studující (s výjimkou těch, kteří vyplnili elektronický dotazník). Minimální počet přednášek na jedné fakultě byl dvě a dále se pokračovalo s výběrem přednášek a sběrem dotazníků, dokud nebyl dosažen předepsaný minimální počet vyplněných dotazníků, který byl určen na základě počtu studentů dané fakulty.

Konkrétní postup při losování přednášek byl následující: Buď byly ze seznamu všech přednášek náhodně vylosovány přednášky, které po domluvě s pedagogem navštívil tazatel a realizoval v jejich rámci sběr dat, nebo byl náhodně vylosován den, čas a popřípadě místo (bylo-li jich více) výuky, poté bylo zjištěno, o kterou přednášku se jedná, a po domluvě s pedagogem byl uskutečněn sběr dat. Oba způsoby výběru byly provedeny náhodně, proto nemohly nastat rozdíly ve výsledcích.

V zimním semestru roku 2006/2007 jsme studující prvních ročníků do šetření nezahrnovali. Aby byly odpovědi validní, je nezbytná určitá zkušenost s výukou a studijním programem, kterou první ročník během podzimního semestru teprve získává. I když naším záměrem bylo nezahrnout studující prvních ročníků do sběru dat ani v letním semestru, v několika málo případech se tomu nepodařilo zabránit. Jednak proto, že v letním semestru si již mohou první ročníky na některých fakultách zapsat přednášky vyšších ročníků. A také proto, že u některých škol (hlavně uměleckého směru) jsme byli nuceni studenty a studentky prvních ročníků ve vzorku ponechat, aby velikost vzorku byla pro statistickou analýzu dostatečná.

V letním semestru jsou však odpovědi studentů prvních ročníků plnohodnotné, protože již svou fakultu znají dostatečně na to, aby ji mohli hodnotit. Faktorová analýza odpovědí „prváků", kteří se nakonec výzkumu zúčastnili, ukázala, že jejich odpovědi jsou stejně validní a konsistentní, jako odpovědi ostatních ročníků. To znamená, že opatření nezahrnout prváky do výzkumu, bylo až příliš opatrné.