Na6O projektuNejzajímavější výsledkyPodrobné výsledkyAktualityKontaktFotogalerie

Data získaná elektronicky

 

Studenti, kteří chtěli rovněž hodnotit svou vysokou školu, ale jejichž přednášky nebyly v průběhu šetření navštíveny, měli možnost vyplnit dotazník na webové stránce projektu www.na6.cz. Celkem této možnost využilo 2 390 studentů. Na přednáškách naši spolupracovníci vyzvali studenty, kteří již dotazník tímto způsobem vyplnili, aby dotazník znovu (v papírové podobě) nevyplňovali.

Výsledky jsou v tomto případě značně odlišné, jelikož se jednalo o samovýběr respondentů. Ukázalo se, že elektronická forma sběru není natolik reprezentativní, ale i tak poskytuje řadu zajímavých informací, např. výsledky slovního ohodnocení.

  

Data, která byla sebrána pomocí osobního šetření, a data sesbíraná elektronicky nejsou totožná. Zatímco u osobního šetření je počet univerzit a fakult při sběru dat kontrolovatelný, u elektronického sběru dat tomu tak není, protože o tom, která univerzita nebo fakulta bude do sběru dat zařazena, nerozhoduje výzkumník, ale sám respondent - v tomto případě student nebo studentka.

 

Elektronický sběr dat proto není v tomto případě náhodným výběrem. Jedná se o samovýběr, což znamená, že elektronického sběru dat se zúčastnili pouze studenti a studentky, kteří se výzkumu chtěli zúčastnit. Elektronická data nereprezenzují populaci studujících na vysokých školách v České republice, ale vypovídají pouze o studujících, kteří se zúčastnili výzkumu. Obvykle na samovýběru participují respondenti s vyhraněnými kladnými nebo zápornými názory a postoji. To pak pochopitelně zkresluje celkovou podobu výsledků.

 

Elektronický sběr dat není proto dobrým nástrojem k mapování prostředí na vysokých školách v České republice a na výsledky, které poskytuje, se nelze spolehnout. Jednak v jeho rámci můžeme pracovat pouze s omezeným počtem fakult a univerzit, který je dán tím, zdali studenti a studentky z dané fakulty nebo univerzity jsou nebo nejsou ochotni vyplnit elektronický dotazník, a dále nepracujeme s reprezentativním počtem studentů a studentek. Například osobního šetření se zúčastnilo 43 % studentů a 57 % studentek, elektronického sběru dat se ovšem zúčastnilo 56 % studentů a 44 % studentek - tedy zcela opačný podíl studentů a studentek podle pohlaví[1]. Podobné rozdíly v podílech mezi dotazníkovými a elektronickými daty pak najdeme i podle dalších sociálních charakteristik studentů a studentek jako je věk, rok studia, typ vysoké školy nebo obor fakulty.

 

Ve srovnání s elektronickým sběrem dat je osobní šetření provedeno tak, aby bylo reprezentativní a jeho výsledky tak byly zobecnitelné na univerzity, případně na fakulty (u nichž byla data sebrána na dostatečně velkém vzorku respondentů). Rovněž se ukazuje, že elektronický sběr dat nebude nejspíše přínosným ani v budoucnu, pokud bude naším cílem získat reprezentativní data.

 

Proto relevantní a spolehlivé závěry poskytuje především osobní (papírový) sběr dat.

 

 

Některé výsledky získané z elektronického sběru dat

 

graf_38a39.png

Pozn.: Hodnoty v závorkách vyjadřují výsledky osobního šetření.

  

 

 

graf_40.png

 

graf_41.png

Pozn.: Obecně platí, čím vyšší číslo, tím lepší výsledek (škála 1-6).

 

 

 

graf_43.png

Pozn.: Obecně platí, čím vyšší číslo, tím lepší výsledek (škála 1-6).

 

 

graf_44.png

Pozn.: Obecně platí, čím vyšší číslo, tím lepší výsledek (škála 1-6).

 

 


    

 

[1] Podle údajů Ústavu pro informace ve vzdělávání patří mezi studující na českých vysokých školách k 31. 10. 2007 53 % žen a 47 % mužů.