Procesní řízení
Stejně jako u projektového, platí u řízení procesního, že co nelze řádně kvantitativně popsat, tedy měřit, nelze ani řídit. Proto patří základní techniky udržování a zvyšování kvality organizace metoda srovnávání – tedy tzv. Benchmarking. Ten je dobře nasaditelný i v oblasti procesního řízení, kde tzv. procesní benchmarking srovnává a analyzuje identifikované procesy s cílem dobře je popsat a udržovat na vysoké kvalitativní úrovni.
Smysl benchmarkingu tkví jednak v možnosti zjistit, jak si Vaše organizace/oddělení stojí ve srovnání s ostatními (co do počtu zaměstnanců, nákladů, atd.), dále také v předávání zkušeností a vědomostí, jak to dělají ostatní, což vede ke zlepšování služeb.
Typy procesů

Obrázek: Příklad procesů ve veřejné správě
Hlavní procesy
- Představují procesy organizace, které ji přinášejí přidanou hodnotu a zároveň jsou klíčové. Přispívají k naplnění poslání a vize.
- Každá organizace klade na tyto procesy velký důraz, jelikož jsou to ony, které tvoří zisk, či přidanou hodnotu.
Řídící procesy
- Představují organizace nutné pro její řádný chod.
- Samy o sobě nepřinášejí zisk a jsou realizovány managementem orgnizace (ředitel, vedoucí oddělení).
Podpůrné procesy
- Představují aktivity organizace, které opět neprodukují přímý zisk.
- Pro organizaci jsou však velice důležité, jelikož hlavní procesy by bez podpůrných nemohly fungovat. Znamená to, že podpůrné procesy připravují prostředí pro úspěšné vykonání hlavních procesů.
- Tyto procesy bývají mapovány jako druhé po zmapování hlavních procesů. Tyto procesy se vyznačují společným znakem, že bývají společné pro celou organizaci, oproti hlavním, které jsou obvykle jedinečné.
Zajímá Vás víc? Navštivte naše kurzy v oblasti procesního řízení.
Chcete pomoci s identifikací procesů, jejich popisem a implementací procesního řízení? Neváhejte nás kontaktovat.