Vysokoškolská legislativa se zaměřením na studijně-právní agendu - pokročilí

II – pokračující seminář „pro zkušené“

Seminář je určen zaměstnancům vysokých škol a jejich fakult, kteří jsou odpovědní za výkon studijní agendy, zejména pak za rozhodování o studentech a uchazečích. Typicky tedy studijním prorektorům a proděkanům, na nichž leží finální odpovědnost a potřeba činit některá strategická rozhodnutí, vedoucím studijních odborů či studijních oddělení, kteří by měli metodicky vést své podřízené a vědět si rady, jak postupovat ve složitých případech, a o nic méně řadovým zaměstnancům studijních oddělení, na jejichž bedrech leží v podstatě neustálý výkon běžné rozhodovací agendy. Smysluplný může být i pro právníky působící na vysokých školách a fakultách, zejm. mají-li na starosti celou šíři právní agendy, což jim znemožňuje užší specializaci na problematiku zákona o vysokých školách, či jsou-li ve své pozici relativně noví.

Tento „pokračující“ seminář cílí primárně na účastníky úvodního semináře, resp. předchozí jednotné verze semináře (do r. 2023 vč.), která byla svou podstatou o něco složitější verzí nově zařazeného „úvodního semináře“, a dále na osoby, které v pozicích, v nichž se věnují studijní agendě, působí již tak dlouho, že jsou si poměrně jistí běžnou rozhodovací činností a dokáží řešit i některé složitější problémy, a kterým tak úvodní „jednodušší“ seminář již nemá mnoho, co nabídnout (jakkoli i pro ně může být vhodné úvodním seminářem začít, chtějí-li si být jisti, že jim neuniknou základy, na které pokračovací seminář již navazuje). Výklad v pokračovacím semináři navazuje na to, co bylo vysvětleno a relativně podrobně probráno na semináři úvodním, není proto vhodné jejich absolvování v opačném pořadí (a to ani v případě, že se někomu termín úvodního semináře nehodí, ale už by chtěl se svým vzděláváním začít – v takovém případě doporučujeme raději vyrazit na úvodní seminář do vzdálenějšího města, anebo vyjádřit svůj zájem o úvodní seminář, což může uspíšit jeho opětovné vypsání).

Přihlásit se jako registrovaný
Přihlásit se jako registrovaný

Cílem semináře je vysvětlit účastníkům, jak správně postupovat v méně běžných situacích, k nimž dochází při rozhodování o studentech a uchazečích (tedy např. v řízeních, v nichž je třeba někoho vyzvat k doplnění žádosti nebo „odstranit jinou překážku“, vydat usnesení o přerušení nebo o zastavení řízení), seznámit je s pojmy právní moc a vykonatelnost a vysvětlit jim, že i oni jsou podle správního řádu povinni je na svá rozhodnutí vyznačovat, více se věnovat problematice ukončování studia pro nesplnění studijních požadavků či uznané době rodičovství. Vzhledem k tomu, že na jaře nabyla účinnosti poměrně velká novela zákona o vysokých školách, bude součástí výkladu i upozornění na to, co se v probírané agendě nedávno změnilo či se (v důsledku postupné změny vnitřních předpisů vysokých škol) teprve mění. Podstatnou součástí semináře je možnost diskutovat s lektorkou, ale i s ostatními účastníky, problémy, s nimiž se zaměstnanci setkávají na svých školách, a pokud možno pro ně nalézt i přijatelná řešení. V ideálním případě účastníci po jeho absolvování lépe porozumí své práci, budou schopní samostatně připravit i složitější rozhodnutí, nezaskočí je novinky vyplývající z novely ani některé méně běžné situace a budou vědět, kde v předpisech pro ně hledat pravidla.

Seminář je tvořen 3 výukovými bloky o rozsahu přibližně 90 minut a 30 minutami „navíc“, které v návaznosti na rozsah dotazů umožní buď dostatečně podrobnou diskuzi k probíraným tématům během výkladu, anebo poskytnou dodatečný prostor na konci výkladu pro jakékoli jiné související dotazy. Úvodní dva bloky budou věnovány složitějším či méně známým postupům, které se uplatní při rozhodování o studentech a uchazečích vedených v tzv. „prvním stupni“ (typicky na úrovni fakulty) – tedy překážkám v řízení, přerušení řízení, zastavení řízení, usnesení, právní moci, vykonatelnosti, ale též tomu, jak reagovat na vyjádření studenta k záměru děkana ukončit jeho studium pro neplnění studijních povinností, či jak doručovat po novele, a jaká podání studenta považovat za dostatečná (a to zejm. v kontextu novely). Třetí blok bude zaměřen na odvolací řízení – tedy jak na to, jak a v jakých lhůtách má postupovat fakulta po tom, co jí bylo podáno odvolání (a to vč. odvolání podaných v „netradičních“ fázích – např. před doručením rozhodnutí či dokonce před jeho vydáním, nebo odvolání netradičního obsahu – např. tzv. blanketní odvolání), jako i na to, jak má postupovat v odvolacím řízení rektor, vč. toho, kdo všechno může podepsat rozhodnutí a jak to má učinit. Zařazena bude též informace o novinkách v oblasti vydávání nových dokladů o vzdělání a jejich opisů a o přestupech mezi studijními programy.

1 den (5 hodin prezenční výuky + 1 hodina na oběd)

výklad lektorky, diskuze

Stále si nejste jistí, že ACSA je pro Vás tou nejvhodnější vzdělávací organizací? Nechte za nás mluvit naše zkušenosti a přečtěte si o našich kvalitách.

Nekupujete zajíce v pytli

Zveřejnili jsme pro Vás ukázku vzdělávacích materiálů, podívejte se, co od nás můžete čekat.

Aktuálně

Termíny