Vysokoškolská legislativa se zaměřením na studijně-právní agendu - úvod
I - úvodní seminář „pro začátečníky“
Seminář je určen zaměstnancům vysokých škol a jejich fakult, kteří jsou odpovědní za výkon studijní agendy, zejména pak za rozhodování o studentech a uchazečích. Typicky tedy studijním prorektorům a proděkanům, na nichž leží finální odpovědnost a potřeba činit některá strategická rozhodnutí, vedoucím studijních odborů či studijních oddělení, kteří by měli metodicky vést své podřízené a vědět si rady, jak postupovat ve složitých případech, a o nic méně řadovým zaměstnancům studijních oddělení, na jejichž bedrech leží v podstatě neustálý výkon běžné rozhodovací agendy. Vzhledem k roli a zejména potenciálu informačního systému vysoké školy při zajišťování studijně-právní agendy může být vhodným i pro „IT“ zaměstnance, kteří mají systémovou podporu studijní agendy na starosti. Jeho prostřednictvím mohou získat ucelenější náhled na problematiku, kterou svým působením podporují či je to od nich vyžadováno.
Tento „úvodní“ seminář je koncipován pro „začátečníky“, tedy zejména osoby, které v pozicích, v nichž se věnují studijní agendě, působí relativně krátkou dobu nebo se na to teprve připravují, a které se doposud tohoto semináře nezúčastnily. Ve vztahu k dřívějšímu „jednotnému semináři“ je jeho drobně zestručněnou verzí umožňující „opatrnější vplouvání“ do složité právní problematiky. Absolventům kurzu nebo osobám působícím v této oblasti již delší dobu je určen seminář pro pokročilé.
Cílem semináře je poskytnout účastníkům informace o tom, jaké limity dává studijně-právní agendě zákon o vysokých školách a správní řád, jako i rady, jak postupovat v situacích, které jsou právně složité. Podstatnou součástí semináře je možnost diskutovat s lektorkou, ale i s ostatními účastníky, problémy, s nimiž se zaměstnanci setkávají na svých školách, a pokud možno pro ně nalézt i přijatelná řešení. V ideálním případě účastníci po jeho absolvování lépe porozumí své práci a budou schopní s větší jistotou řešit běžnou agend či lépe porozumět zkušenějším kolegům při instruování, jak řešit složitější případy.
Úvodní blok semináře je věnován tomu, jak pracovat s právními předpisy, a zejména snaze vysvětlit "neprávníkům", proč je jejich čtení často tak zrádné, a jak si s nejasnostmi zkusit poradit. Stěžejní část v rozsahu tří bloků je zaměřena na postupy ve správním řízení, které jsou určeny kombinací zákona o vysokých školách a správního řádu, tedy na vydávání rozhodnutí o studentech a uchazečích. „Výuce“ správního řízení bude předřazeno osvětlení role správního řádu, jeho přehled, a také vysvětlení povahy právního vztahu mezi vysokou školou a studentem. Problematika správního řízení bude ukončena ve fázi úspěšného doručení rozhodnutí, předmětem semináře tedy nebude odvolací řízení. V souvislosti s příklady z praxe budou „naťuknuta“ i související témata, např. přijímání ke studiu či poplatky spojené se studie, v rámci prostoru pro dotazy mohou být, samozřejmě, diskutována i jiná témata.
1 den (7 hodin) prezenční výuky
výklad lektorky, diskuze
Stále si nejste jistí, že ACSA je pro Vás tou nejvhodnější vzdělávací organizací? Nechte za nás mluvit naše zkušenosti a přečtěte si o našich kvalitách.
Nekupujete zajíce v pytli
Zveřejnili jsme pro Vás ukázku vzdělávacích materiálů, podívejte se, co od nás můžete čekat.