Vysokoškolská legislativa pro členy orgánů VŠ a fakult

Seminář je určen členům orgánů vysokých škol a jejich fakult, kteří se podílí na klíčovém rozhodování o vysoké škole nebo její fakultě, jako i zaměstnancům, kteří mají zájem se v činnosti, kterou jednotlivé orgány pověřuje zákon o vysokých školách, zorientovat. Vzhledem k důrazu na postavení a činnost akademických senátů je zvláště vhodný pro jejich členy, jako i pro nové členy vedení vysokých škol či fakult, kterým může poskytnout základní vhled do právních souvislostí a vztahů s akademickým senátem či jinými orgány. Seminář však není zaměřen na financování či rozpočtování vysokých škol, projektovou podporu rozvoje, vědy či výzkumu, vnitřní hodnocení kvality (přesto se dotýká akreditací), pracovně-právní vztahy, veřejné zakázky či jiné právní otázky neregulované zákonem o vysokých školách.

Cílem semináře je poskytnout účastníkům informace o tom, jaké je postavení vysoké školy a její vztah se státními orgány (MŠMT, NAÚVŠ) či součástmi (zejména s fakultami), jaká je její organizační struktura daná zákonem o vysokých školách, vč. vztahů mezi jednotlivými orgány, zejména pak samosprávnými, jaké role plní na vysokých školách a jejich fakultách akademické senáty a jaký je jejich vztah s rektory a děkany, jaké role zákon přisuzuje rektorům a děkanům samotným (tedy v příslušném rozsahu i jejich prorektorům a proděkanům), a konečně, jaká je hierarchie a okruh vnitřních a jiných (směrnice, opatření) předpisů vysokých škol, a jak s nimi pracovat.  Podstatnou součástí semináře je možnost diskutovat s lektorkou, ale i s ostatními účastníky, problémy, s nimiž se členové orgánů setkávají na svých školách, a pokud možno pro ně nalézt i přijatelná řešení. V ideálním případě účastníci lépe porozumí svým rolím v orgánech, v nichž působí, jako i vztahům, které mají s jinými orgány, a budou díky tomu schopní s větší jistotou řešit složitější případy a společně působit ve prospěch vysoké školy či fakulty.

Úvodní blok semináře je věnován tomu, jak pracovat s právními předpisy, a zejména snaze vysvětlit "neprávníkům", proč je jejich čtení často tak zrádné, a jak si s nejasnostmi zkusit poradit. Stěžejní část v rozsahu dvou bloků je zaměřena na postavení a orgány vysokých škol a jejich fakult a související činnost (stručné uvedení do akreditační problematiky) a zejména na složení, postavení, ustavení (volby) a činnost akademických senátů, jako i na vztah, který mají s rektorem či děkanem, a na vzájemný vztah mezi akademickým senátem vysoké školy a fakulty. Poslední blok je zaměřen na vnitřní předpisy vysokých škol a fakult včetně procesu jejich přijímání, dle času (nebude-li vyčerpán dotazy a diskuzí v průběhu předchozích bloků) bude jeho součástí praktická ukázka posouzení návrhu vnitřního předpisu.

Je vhodné upozornit, že seminář je prohloubenou verzí dřívějšího semináře "Vysokoškolská legislativa pro zaměstnance" v podobě, v níž byl realizován přibližně před rokem 2015, pročež se jejich obsahy (zejména první blok) částečně kryjí. Vzhledem k tomu, že materii dříve vměstnané do jednoho bloku je nyní poskytnut prostor ve třech blocích, je zřejmé, že výklad problematiky bude podrobnější a cílenější pro potřeby účastníků – členů orgánů vysokých škol a fakult, zejména veřejných a státních (organizaci soukromých vysokých škol zákon o vysokých školách neřeší, většina uvedeného pro ně tedy nemusí platit). Samozřejmě vítáni jsou i účastníci dřívějších seminářů, kteří si své znalosti rádi osvěží anebo chtějí diskutovat otázky a problémy, které jim teprve v mezidobí přišly do cesty.

1 den (7 hodin) prezenční výuky

výklad lektorky, diskuze

Stále si nejste jistí, že ACSA je pro Vás tou nejvhodnější vzdělávací organizací? Nechte za nás mluvit naše zkušenosti a přečtěte si o našich kvalitách.

Nekupujete zajíce v pytli

Zveřejnili jsme pro Vás ukázku vzdělávacích materiálů, podívejte se, co od nás můžete čekat.

Aktuálně

Termíny

St
15
Kvě